HTML

Leírás

...ahol a magyar borreneszánsz világraszóló borai születnek.

Bejegyzések

Friss topikok

  • tommybravo: Kár, hogy nem a "greatest European wine", mert azt, ugye importálni kell hazánkba. (2017.02.03. 11:21) NEMZETI ÜGY
  • rezedam: Az ikon megvalósult, az ikon életre kelt. Most már csak arra vagyok kíváncsi, hogy mivel jönnek elő a kákán is csomót keresők. Persze a rosszindulat valótlanságok állítására is képes... Kiállunk és ... (2016.05.01. 22:48) A MÉRFÖLDKŐ – SZEPSY 100
  • farkas istvan: Nagy mázli ha valaki ebben a kőrben otthonosan mozog, hiszen aki JÓ bort szereti rossz Ember nem lehet.JÓ ha a Magyar bor vissza kapja a megérdemelt elismerést és egyre többen vannak akik ezt komol... (2015.11.03. 11:18) MIT TÖLTÜNK A FURMINTOS POHÁRBA?
  • pcomment: ok (2015.06.28. 06:39) A FIÚ, AKIT SZEPSY ISTVÁNNAK HÍVNAK
  • Bióka: Szeretném ezt a könyvet megvásárolni. Hol lehet? (2014.12.11. 08:38) DŰLŐN INNEN ÉS TÚL

Címkék

1413 (1) 1811 (1) 2008 Szepsy Szent Tamás Furmint (1) 99 pont (1) Alexandre de Lur Saluces (1) Alkonyi László (2) állattenyésztés (1) Alois Kracher (1) Anyukám mondta (1) Árverés (1) árverés (1) Asztalos Zoltán (1) aszú (16) aszú szabályzat (1) AXA Millésimes (1) A bor ura (1) A szeretet mint tőke (2) Balassa István (7) Balla Enikő (1) Barta Károly (1) Betsek (7) Birsalmás (1) Bodnár Sándor (1) bor (1) Borbarát Vendégház (1) botrytis (2) Botrytis Forum (1) Budaházy Pince (1) búr kecske (1) Cs. Kovács Ilolna (1) csalán (1) Decanter (1) Demeter Zoltán (1) Disznókő (1) Dlusztus Imre (1) Dongó Szamorodni (1) dr.Mészáros Gabriella (1) dr. Farkas Géza (1) dr. Mészáros Gabriella (1) Dudás Szabolcs (1) Duna Televízió (1) Egon Müller (1) Egri csillagok (1) Ekler Dezső (1) Első Mádi Borház (2) Erdőbénye (1) Eszencia (4) Feke Pál (1) fine dining (1) Forczek Ákos (3) furmint (21) furmintnap (1) Furmint Február (1) furmint pohár (1) Furmint Ünnep (3) Gárdonyi (1) Gincsai Tamás (2) Gizella Pince (1) Gusteau (2) Gusteau Kulináris Élményműhely (2) gyógyfű (1) gyógynövény (1) gyomirtás (1) Halley üstökös (1) Hangács (1) hárslevelű (1) hatóanyag tartalom (1) Holdvölgy Pincészet (2) Homonna Attila (2) Hornyák László (1) Horváth Gábor (1) Horváth Gábor séf (2) ifj.Szepsy István (3) ifj. Szepsy István (6) ifj Szepsy István (9) integráció (1) Isa Bal (1) Istvan Szepsy junior (1) Jancis Robinson MW (2) Jásdi István (1) Kácsárd (1) kapálás (2) Kató András (1) kecskehús (1) kecskesajt (1) kékfrankos (1) Király (3) Koroknay Dániel Általános Iskola (1) kötött talaj (1) Kővágó (1) Lajosok (1) Lapis (1) Lenkey Géza (3) Leskó István (1) Mád (36) Mádi album (1) Mádi Furmint Ünnep (2) Mádi Kör (7) Mádi Kör Eredetvédelmi Egyesület (1) mádi sajt (1) Mád bor (2) Mád Furmint (2) Mád Furmint 2011 (1) magyar parlagi (1) Mészáros László (1) Michael Brodabent (1) Minden egy (1) Moric Weingut (1) Nagy Tokaji Borárverés (2) Napudvar (1) nemes penész (1) nemzeti ügy (1) Nicolas Godebsky (2) Novák Lajos (1) Nyírjes (1) Nyúlászó (3) Nyúlászó 58 (1) oktatás (1) Ők 23-an Az Év Bortermelői Magyarországon (1) Paloznak (1) Pannon Bormíves Céh (1) Pannon Bormustra (1) Percze (2) Piskolti Berndett (1) portréfilm (1) Prestige Award (1) Rohály Gábor (1) Roland Velich (1) Sárga Borház Étterem (1) Stephen Brook (1) szamorodni (2) száraz (1) Szarka Dénes (4) Szarka Pince (1) Szent Benedek Pincészet (1) Szent Orbán (2) Szent Tamás (14) Szent Tamás 2008 (1) Szent Tamás Pincészet (11) Szent Tamás Szőlőbirtok (2) Szent Tamás Winery (1) Szepsy (16) Szepsy 100 (1) Szepsy 100 Úrágya 2015 (1) Szepsy aszú (1) Szepsy film (1) Szepsy Gabriella (1) Szepsy István (30) Szepsy István portréja (1) Szepsy Kinga (1) Szepsy Pince (1) Szepsy Szamorodni (1) Szilágyi László (2) szintű (1) Szokolai Ákos (1) szüret (1) Tallián Hedvig (26) Tállya (1) Tar László (1) Tatárka József (3) település (1) Tim Atkin MW (1) Tokaj (17) Tokaj-Hegyalja (2) Tokaj-hegyalja (15) Tokaji Aszú (5) Tokaji aszú (2) tokaji száraz boros üveg (1) top ötven (1) Tóth Gábor (1) Úrágya (9) Úrágya 2000 (1) Urbán (2) Urbán 2011 (1) üstökös aszú (1) Villa dEste Wine Symposium (1) Vincze Zsolt (2) Vióka (1) Wine and Spirit Magazine (1) Címkefelhő

A DRIVING WINEMAKER

2016.09.02. 14:18 oddbinsa

Kárpát-medencében és világpiacban gondolkodik, miközben sok pince sorsát a vállán hordva driving-winemakerként száguld a Paloznak-Budapest-Erdőbénye autópályán. A Tokajban rejlő lehetőségről és a boldogság mibenlétéről HOMONNA ATTILA vallott.  

(A portré a VinCE Magazin, Amiért élek rovatában jelent meg 2016 nyarán.)

Sátoraljaújhelyi születésű nagyapámmal nem egyszer megmásztuk a Tokaj-hegyet. Alföldi gyerekként elég hatalmasnak tűnt. Mintha hazajárnék, ez volt az érzésem akárhányszor hegyalján jártam. Szüleim próbáltak megóvni a mezőgazdaságtól, sikertelenül. Gépészeti technikusként érettségiztem, aztán Pécsen andragógiát hallgattam. Amikor amatőr borrajongóként a debreceni Bortársaság franchise-át építgettem erősödött fel bennem a kérdés, miért nem csinálom a sajátomat? Végül Gyöngyösön begyűjtöttem egy szőlész-borász szakmérnöki diplomát is.

Nicolas Godebskytől kaptam az első komoly szellemi impulzust. Segítségével jutottam ki 2003-ban Languedoc-ba, végigcsináltam egy szüretet, és hogy tanulhassak még kinn maradtam Franciaországban. Fizetés nélkül is bevállaltam minden szőlészeti-borászati munkát. Letudtam mára egy életnyi szüretet, de még most is igyekszem ötöt-hatot lebonyolítani évente. A francia tapasztalatok birtokában elgondolkodtam, hogy külföldön, a Káli-medencében vagy Tokajban akarok-e dolgozni? Egyértelmű volt, hogy a nemzetközi siker lehetősége Tokajban van.

Nem tud kilépni Tokaj a saját szorításából. Harcol egymással a mennyiség és a minőség. Luxusmárkának kellene lennie, miközben még nem sikerült lerázni az olcsó kategóriát, és az alapok sincsenek lerakva. Az egyik alap a furmint, óriási lehetőség rejlik benne. Nehéz bevallani, de ahogy egyre jobban mélyedünk el a száraz borban, egyre kevesebbet tudunk. Persze vannak eredmények, de még nem merem kijelenteni, hogy jó úton járunk. Ráadásul a klímaváltozás is beleszól a munkánkba.  

Nyakig benne voltam a debreceni underground életben. Együtt zenéltünk, buliztunk egy rakás akkor feltörekvő bandával, közben szerveztük a jegyértékesítést a Szigeten fellépő zenekaroknak, a Debrecen Est programmagazinhoz is elég komoly közöm volt. Mint mindenki én is gitáros akartam lenni. Azt hittük így a legkönnyebb csajozni. Ezt az időszakot már lezártam, lenyugodtam. A család lemondásokat követel, és lassan megjön az eszem. A hobbim tárgyai pedig polcra kerültek, analóg elektronikus hangrendszereket építettem, bár egy saját kis hangstúdióról még álmodom.

Hetente ezer-ezerötszáz kilométert autózom Tokaj, Budapest és Paloznak között. Mondhatni, hogy driving winemaker-ként élek. Erdőbényei saját birtokom a Homonna négy és fél hektár, integrálok még négy hektárt. Igazi segítőtársam a saját birtok ügyeiben Gabanyecz Zsolt. Közben épül még két új borbrand is Homonna minőségben, világpiaci célokkal. Mádon pedig a Barta Pince boraiért is én vagyok a felelős. A 2003-as és 2008-as aszúim a pincében pihennek, opciós tételként tekintek rájuk, akkor dobom piacra őket, ha úgy alakul a helyzet,

homonna_attila_k.jpg

Furmintphoto: Homonna Attila

Négykor kelek, tízig szőlőmunka, aztán pince. Háromkor autóba ülök és lesz este hat mire sikerül mosolyognom. És egy esti kóstolóra már egész vállalható állapotban vagyok. Ahogy öregszem úgy nő az alvásigényem. Borfogyasztásom fél liter havonta, persze rengeteget kóstolok. Láttam, hogy tesz tönkre alkohol embereket, ezért nagyon figyelek. Tizenöt évesen plakátot ragasztottam éjszakánként, így mindig volt bulira zsebpénzem.

A Balaton-felvidéken Paloznakon a Homola Pincét is én irányítom, 2010 óta pár ezer palackról ötvenezerre emelkedett a 100% Balaton borcsalád palackszáma. Olaszrizlinggel, furminttal és kékfrankossal dolgozunk. A birtokot organikus módon művejük. Ahhoz, hogy mindenhol gördülékenyen működjenek a dolgok, csapatokat igyekszem építeni. Ezt komolyan veszem! Munkatársaim magánéletére is figyelek. Ha kiegyensúlyozottak a kollégák, akkor van csak jó hangulat és megy a munka. Olyan vezető vagyok, aki meg is tudja csinálni, amit kér. A borászati protokollt be kell tartani, ezt Nicolas a fejünkbe verte anno.

Üzbegisztán borászati feltérképezésében tanácsadóként vettem részt 2013-14 között. Olyan borászataik vannak, amiket még a bolsevikok az 1920-as években építettek. Persze minden előrelépést és fejlesztési tervet borzalmasan megnehezít a bürokrácia. Mindent megisznak és közben kielégítik a silány termékeikkel az orosz alkoholizmust.

Gigantikus játszótér számomra a Kárpát-medence Tokajtól Burgenlandig, szerves egységként tekintek rá. Megkeresett a Moric Weingut tulajdonosa Roland Velich. Tetszett neki a furmintom és azt mondta, szeretne együtt dolgozni velem. Ő az, aki naggyá tette a burgenlandi kékfrankost. Azt mondta, szívesen fektetne energiát a furmintba, s mivel a kezdetek óta világpiacban gondolkodom, belecsaptam a tenyerébe. Az osztrákok irigyek a változatos talajainkra, ugyanakkor vallom, hogy minden osztrák bortermelőnek örökbe kéne fogadnia egy magyart és pofozgatnia, hogy miként fejlődjön.

Ha majd csökken az energiaszintem, akkor csak a sajátommal fogok foglalkozni. Bevallom, hogy a pénzzel rossz a viszonyom. A megoldások érdekelnek. A kaland vonzóbb, mint a profit.

Séfekkel heti rendszerességgel konzultálok, imádok főzni. Kikapcsol. A családra is én főzök minden nap. Ehhez ragaszkodom. Csigától a hamburgerig mindent megeszek, ma már azt is, amit valaha ki nem állhattam.

A száz legboldogabb magyar egyike vagyok. Nem csak azért, mert élvezem, hogy azt csinálok és úgy, ahogy nekem tetszik, és öröm, amikor ausztrál sommelier-éktől elismerő visszajelzéseket kapok, hanem azért is, mert rengeteg emberhez tudok bizalommal fordulni. Szuper család áll mellettem. Dóra lányom öt éves, de már úgy érvel, mint egy ügyvéd, Illés pedig úton van közénk, feleségem Somogyi Hajnalka pedig élvonalbeli kurátor, rendszeresen ad elő külföldön. Segítjük egymást, ahogy csak tudjuk.

Szeretem Magyarországot, a kultúránkat, ugyanakkor nyitott vagyok a világra. Bosszant, hogy nem tudunk felállni és együttműködni. Itthon nem viták zajlanak, hanem acsarkodás, és irigykedés. Annyiszor hallom, hogy nekem milyen könnyű, pedig amit cipelek az nehéz ám.

Tallián Hedvig

Szólj hozzá!

Címkék: furmint kékfrankos aszú Tokaj Erdőbénye Paloznak Homonna Attila Nicolas Godebsky Moric Weingut Roland Velich

A bejegyzés trackback címe:

https://imad.blog.hu/api/trackback/id/tr7311671262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása